Subiektywnie o finansach

Blog Macieja Samcika, długoletniego dziennikarza ekonomicznego Gazety Wyborczej . O finansach małych i dużych. Mnóstwo ciekawostek na temat pieniędzy. Wiadomości ważne dla domowego budżetu. Porady finansowe i recenzje reklam instytucji finansowych.

Wpis

poniedziałek, 28 stycznia 2013

Nowy mBank wreszcie pokazał jak wygląda! Klient ma tu... prawie nie klikać

Nowy mBank powoli zaczyna odsłaniać swoje tajemnice. Dziś na seminarium z cyklu "Bank Przyszłości" Michał Panowicz, który od kilkunastu miesięcy pracuje dniami i nocami (chyba głównie nocami, biorąc pod uwagę misję, jaką ma do spełnienia) nad poczęciem nowego mBank-bobo, pokazał jak będzie wyglądał design i niektóre funkcje Nowego mBanku. Tego, który był zapowiadany już latem zeszłego roku i miał wystartować jeszcze w 2012 r. W tzw. międzyczasie światło dzienne ujrzał projekt specjalny Aliora - bank Sync, który miał za zadanie zsynchronizować się z potrzebami klienta. W Syncu upakowano mnóstwo innowacyjnych rozwiązań (przelewy przez Facebook, cash-back od transakcji internetowych, kredyty on-line i do załatwienia bez wstawania z fotela, pierwszy w Polsce wirtualny oddział z prawdziwego zdarzenia), dorzucono też kilka wodotrysków, które do bankowości pasują średnio - jak np. strefę rozrywki z wypożyczalnią filmów i możliwością zakupu gier komputerowych. Całość wygląda ładnie i zgrabnie, choć gdyby Alior poczekał jeszcze ze dwa miesiące z tym debiutem, to pewnie jego szefowie mieliby czas wszystko przemyśleć i nie byłoby tylu przykrych wpadek.

Na pierwsze okruchy informacji o Nowym mBanku, który ma być  bezpośrednią odpowiedzią na ofensywę Synca i przywrócić blask nieco podstarzałemu liderowi bankowości internetowej, czekaliśmy długo. Aż wreszcie dziś Michał Panowicz wreszcie pokazał pierwsze screeny Nowego mBanku. Co się rzuca w oczy? Po pierwsze: spokojna, zupełnie niekrzykliwa kolorystyka, estetyczny wygląd. Mniej liczb, a więcej grafiki. Np. ekran, na którym można zobaczyć saldo wybranego przez siebie konta, zawiera nie tylko same dane, ale i słupkowy wykres tego jak stan rachunku zmieniał się w przeszłości i jak będzie wyglądał po wykonaniu zaplanowanych operacji. A w sekcji dotyczącej kart płatniczych mam screen karty i tylko dwie ikony, które mogę kliknąć, żeby dowiedzieć się więcej o tym co na karcie się dzieje. Domyślnie bank nie wyświetla mi nawet salda karty. W ogóle Nowy mBank stara się nie przeciążać świadomości klienta zbyt licznymi opcjami. Cały serwis zawiera tylko cztery główne sekcje: "Płatności" (tu chyba będzie się robić przelewy), "Moje Finanse" (podsumowanie tego, co mamy w banku), "Dla Ciebie" (spersonalizowana oferta cross-sell) i "Kontakt".

Nowy mBank screen

Mało liczb, sporo obrazków i ograniczone do niezbędnych sekcji menu główne to nie wszystko. Dwie najważniejsze cechy, które udało mi się zauważyć, to płynność i intuicyjność, czyli to, z czego obecny mBank bynajmniej już nie słynie (choćby dlatego, że jego serwis transakcyjny ma już 12 lat). Płynność polega na tym, że ekran w wielu miejscach jest dzielony, można sobie rozwijać i przesuwać jego części. Na screenie, który załączam, mamy po lewej stronie wykaz rachunków, który zajmuje jedną czwartą ekranu w pionie, a na pozostałej części ekranu są szczegóły dotyczące tego konta. Gdybym w lewej części ekranu wybrał inne konto, zmieniłyby się i szczegóły. Wszystko płynnie, w jednym ekranie, bez konieczności przeładowywania strony. A intuicyjność polega na tym, że w wielu miejscach na ekranie mogę znaleźć otwierające się na moje życzenie, okienka z dodatkowymi informacjami. Takimi, które niekoniecznie muszę mieć podane na ekranie głównym, ale mogą mi się przydać. Dzięki temu całość jest przejrzysta. No i czeka mnie mniej klikania. Ludzie Michała Panowicza chcą sprawić, żebym korzystając z serwisu Nowego mBanku mógł klikać 80-90% mniej, niż w "zwykłym" banku.

Na razie wygląda na to, że mBank, powołując do życia swój bank najnowszej generacji, pójdzie zupełnie inną drogą, niż Alior Sync. Nie wygląda, by mBank chciał obudowywać swoją ofertę jakimiś wodotryskami, raczej zanosi się na bardzo przejrzysty, ergonomiczny, wygodny, intuicyjny i płynnie współpracujący z klientem system transakcyjny. I tylko tyle. Wykorzystywanie wysokich technologii w przypadku Nowego mBanku nie prawdopodobnie będzie oznaczało zarzucenia klienta cudami, z których 90% ludzi nigdy nie skorzysta, ale wykorzystanie jej w taki sposób, żeby wszystko "działo się samo", a jednocześnie było w pełni kontrolowalne przez klienta. Bo też mBank buduje system dla 4 mln już istniejących klientów, których nie powinien zabić stawaniem wszystkiego na głowie. Z drugiej strony: czy internetowy lider w XXI wieku może nie pójść w ślady Synca i nie wprowadzić czegoś na kształt np. wirtualnego oddziału i wideoczatów z klientami? Czy może nie wprowadzić innowacyjnych pomysłów na przekazywanie gotówki? Czy może uniknąć sprzężenia rachunków klienta z jego telefonem i zakupami? 

Hmmm... chyba nie może. "Nowoczesny design serwisów bankowości elektronicznej umożliwia nie tylko łatwiejsze korzystanie z podstawowych usług, ale wręcz jest kluczem do skutecznego udostępnienia klientom takich innowacji, jak interaktywny, graficzny i intuicyjny interface użytkownika, video-banking, menedżer finansów, grywalizacja, programy rabatowe, interaktywne czy dopasowane do każdego klienta doradztwo finansowe on-line. mBank w zakresie designu zmierza dorównać najbardziej popularnym światowym serwisom konsumenckim – ponieważ to one kształtują to, co jest standardem internetu i mobilności" – ten cytat z Michała Panowicza brzmi jak obietnica, że Nowy mBank nie oprze swojej przyszłości wyłącznie na ładnym design'ie. Bo nawet najładniejszy, najbardziej ergonomiczny, wygodny i przejrzysty serwis to w XXI wieku w sumie tylko "jazda obowiązkowa". Przynajmniej dla kogoś, kto chce być w bankowości technologicznym liderem. A tymczasem: tu znajdziecie krótki klip z podsumowaniem tego, co Nowy mBank powiedział dziś o sobie. Co o tym sądzicie? Dla porównania: stary mBank. Aż zęby bolą...

Stary mBank

Szczegóły wpisu

Tagi:
brak
Kategoria:
Autor(ka):
maciek.samcik
Czas publikacji:
poniedziałek, 28 stycznia 2013 12:54

Polecane wpisy

Trackback

Komentarze

Dodaj komentarz

  • de7 napisał(a) komentarz datowany na 2013/01/28 13:17:11:

    A kiedy Nowy mBank wejdzie w życie ?

  • luster napisał(a) komentarz datowany na 2013/01/28 13:35:16:

    Trochę mi żal starego mBanku. Miał ta zaletę że był lekki i prawie czysto tekstowy - działał zawsze, nawet na najstarszych rupach, nie potrzebował żadnego flasha, ani żadnych udziwnień.

  • sparky2099 napisał(a) komentarz datowany na 2013/01/28 13:37:57:

    Od czego zęby bolą...? Przecież wszystko w obecnym mBanku jest czytelne, poukładane.
    Lepsze jest wrogiem dobrego.

  • alfa1956 napisał(a) komentarz datowany na 2013/01/28 13:43:28:

    Biorąc pod uwagę koszty jakie ponoszą na takie seminaria wyobrażam sobie poziom cen jaki wprowadzą. Przecież to musi im się zwrócić.

  • sluzew napisał(a) komentarz datowany na 2013/01/28 13:45:57:

    Mam wrażenie, że mBank robi taki sztuczny hype i zajmuje się masowym produkowaniem pustych informacji. Czekam na konkrety i nie chce mi się oglądać kolejnego seminarium

  • lkuziem napisał(a) komentarz datowany na 2013/01/28 14:02:13:

    ok, czy to jest ładniejsze czy nie - kwestia gustu.
    Ale że będzie mniej tekstu, mniej klikania... lepiej może bankowi zostawić swobodę w wyborze komu rachunki zapłacę czy automatycznie za mnie zamówi kwiaty w kwiaciarni i wyśle prezesowi BRE...
    Wynika z tego, że klient będzie miał bardziej ukryte dane, aby mniej panować nad swoim kontem. Produkty typu lokaty czy kredyty nadal do bani... Jest czym się podniecać?

    ale niech już będzie... kto wie, może będzie fajnie, chociaż jak flasha nie lubię.

    ALE: czy jest projekt, który to samo zrobiłby z regulaminami, umowami itp? Czy będą one prostsze? czy będą czytelniejsze? No i najważniejsze, czy ktoś przejrzy je pod kątem legalności? Bo teraz roi się tam od zapisów niezgodnych z prawem, klauzul niedozwolonych. Na razie to pułapka na klientów i dlaczego mam sądzić iż nowy system transakcyjny nie jest też pod tym kątem budowany?
    Osobiście wolałbym aby tym się zajęli.

    na ten moment widzę, że mBank idzie do lakierni... ale nic poza tym.

  • v_vectra napisał(a) komentarz datowany na 2013/01/28 14:06:15:

    czekamy na info ofercie, Nowy mBank aby wciągnąć klientów od Synca będzie musiał zaproponować to co w Syncu jest standardem: bezpłatna kartami, bezpłatne bankomaty, bezpłatne przelewy natychmiastowe i cash back. Bez tego raczej nikt się na to nie rzuci bo to mBank! No chyba, że mBank będzie na siłę migrował swoich starych klientów a potem pokazywał to w tabelkach jako przyrost nowych rachunków!


    Sync jest mega awaryjny ale jest też mega bezpłatny i to w czasach kiedy inne banki podnoszą opłaty (lub wprowadzają takie badziewie jak Getin Up) dziala na jego ogromny plus. U mnie też była migracja z "stary Alior" na Sync :)

    Jeśli Nowy mBank tego nie pobije to samym systemem transakcyjnym cudów nie zwojuje :(

  • robal_pl napisał(a) komentarz datowany na 2013/01/28 14:24:02:

    A co złego jest w starym interfejsie?!? Wszystkie dane są na miejscu i prawie od razu widoczne, co najwyżej po JEDNYM kliknięciu. Żadnych zaciemniających obrazków ! Interfejs może i ma 12 lat ale to nie znaczy, że jest zły ! Albo inaczej - ma 12 lat bo jest dobry ! A tu będzie rewolucja obrazkowa.... No cóż, społeczeństwo głupieje, bank ma jak widać ambicje (???) dotrzeć do niepiśmiennych pół-mózgów, którzy tylko obrazki i komiksy akceptują... Mam szczerą nadzieję, że te obrazki będzie można wyłączyć bo gdy chodzi o pieniądze to cyferki są najważniejsze! Jeśli nie to przyjdzie zmienić bank po tych kilkunastu latach...

  • artus napisał(a) komentarz datowany na 2013/01/28 14:30:43:

    Synca w ilości kliknięć i tak nikt nie przebije. Wysłanie przelewu, to droga przez mękę.

    A co do mBanku, to stał się niestety dość drogi - oprocentowanie kredytów jest spore i mało konkurencyjne dla firm i jest to jedyny bank, który pobiera opłatę za przelewy między własnymi kontami.

  • rdrozd napisał(a) komentarz datowany na 2013/01/28 14:36:07:

    Krótka analiza tego jednego udostępnionego ekranu:
    www.webaudit.pl/blog/2013/mbanku-nie-idz-ta-droga/

  • rabbinhood napisał(a) komentarz datowany na 2013/01/28 14:36:45:

    jak dla mnie ważne jest to że świetnie działa pod Linuksem i jest bezpieczna.

  • karolinaz4 napisał(a) komentarz datowany na 2013/01/28 14:39:38:

    A mi sie podoba obecny i żadne fajerwerki nie są mi potrzebne.

  • yauokim napisał(a) komentarz datowany na 2013/01/28 14:46:16:

    Bedzie opcja do wyboru - tradycyjny wygląd vs obrazkowy flash

  • makar55 napisał(a) komentarz datowany na 2013/01/28 14:46:32:

    Bez sensu. Po co te graficzne wodotryski? Ma być prosto i czytelnie i tak jest. Po co w tym grzebać? Jak już chcą koniecznie się wykazać niech zostawią możliwość wyboru "statej" wersji interfejsu.

  • spam.boy napisał(a) komentarz datowany na 2013/01/28 14:50:33:

    Jedyny argument, który mnie u nich trzymał to był 'spartański' layout systemu transakcyjnego. Jestem designerem, wiec zawracam uwagę na estetykę ale w przypadku banku bardzo mi odpowiadało to, że nie miał dupereli, a potrzebne informacje były prezentowane tekstowo w sposób klarowny i tabelaryczny. Nie przeszkadzało mi przeładowywanie stron ani bark ozdobnych 'guziczków'.

    Ten layout miał też inna zaletę - był lekki, działał mi zawsze na wszystkim. Pewnie można było wiele ulepszyć, ale całkowite odejście od obecnego stylu może być bardzo ryzykowne. Wiem jedno, jeśli przegną pałkę, to pożegnam się z nimi, bo stracą tą jedyną cechę, którą mnie do siebie dotychczas przekonywali.

  • wolfgang87 napisał(a) komentarz datowany na 2013/01/28 15:09:29:

    Otóż to. Wczoraj okazało się przy bankomacie, że nie mam kasy. Szybko przez komórkę zalogowałem się i zrobiłem przelew na rachunek karty. A mamy WindowsPhona, więc nie ma aplikacji mBanku. Ale dzięki prostocie strony - nie potrzeba! A jak zrobią fajerwerki, to cóż, pozostanie szukać czegoś prostszego.

  • joankb napisał(a) komentarz datowany na 2013/01/28 15:13:10:

    Wolę stary. Jest przejrzysty, lekki, prosty jak budowa cepa.
    Nie cierpię stron gdzie mi wszystko miga, rozwija się, pokazuje jakieś wykresy.

  • b1op napisał(a) komentarz datowany na 2013/01/28 15:13:57:

    Pan Redaktor widzę "zachłyśnięty" kolorami.... Co Pan ma do starego wyglądu mBanku? Znajdzie Pan szybciej działający, nie wciskający marketingowego syfu, sprawny bankowy system?

  • sasza.krates napisał(a) komentarz datowany na 2013/01/28 15:27:07:

    Lekki, czytelny, prosty, szybki obecny uklad strony mBanku.
    Komuś to przeszkadza?

  • robal_pl napisał(a) komentarz datowany na 2013/01/28 15:27:11:

    Pewnie właśnie dlatego, ze nie wciska "marketingowego syfu" musi zniknąć...

  • dorazny_komentator napisał(a) komentarz datowany na 2013/01/28 15:35:43:

    Masakra. Zamiast mieć wszystko po zalogowaniu, będę się przebijał przez jakieś durne wykresy, żeby znaleźć interesujące mnie liczby? A jak to będzie działało na urządzeniach mobilnych? Czy moja przeglądarka poradzi sobie z tymi wodotryskami? Jak to będzie działać na wolnych łączach? W starym MBanku w czasie stania w kolejce do kasy z telewizorem pod pachą dawałem radę się zalogować, zmienić szybko limit transakcji na karcie kredytowej, albo zlikwidować małą lokatkę... Kolorystyka też mi się zawsze podobała...

  • sztucznamgla napisał(a) komentarz datowany na 2013/01/28 15:53:02:

    przyłaczam sie do głosów, ze 'stary' mbank był właśnie jako bodaj jedyny sprawny, szybki i jasny (prosty)

    zawsze podziwiałem jego przejrzystą i funkcjonalna (na tle innych) szate graficzna

    SYNC ma ciekawe funkcje ale gówniany flesh powoduje, ze nie zawsze innie wszedzie dobrze funkcjonuje - przykład to BRAK MOZLIWOSCI (co jest samo w sobie skandalem) wysłania zgłoszenia w przegladarce OPERA... pomijam fakt, ze jak nawet zrobie zgłoszenie na FF, to i tak NIKT NIE OPOWIADA

  • luki.s napisał(a) komentarz datowany na 2013/01/28 16:18:46:

    Pliiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiz, dajcie możliwość pozostania przy starej, dobrej, prostej i błyskawicznej html-owej wersji! To najważniejsza rzecz, jaka wyróżnia ten bank na tle konkurencji.

  • fame_glory napisał(a) komentarz datowany na 2013/01/28 16:22:18:

    Przecież nad Nowym mBankiem pracowali specjaliści, więc oni wiedzą najlepiej, co jest dla klientów najlepsze (oby?). Najciekawsze będzie zderzenie z rzeczywistością, a sądząc po tych informacjach, to start już niebawem...
    www.kredytforum.pl/temat/28996/nowy-mbank-przerost-formy-nad-trescia/

  • 1onewolf napisał(a) komentarz datowany na 2013/01/28 16:23:56:

    jak "nie wciska marketingowego syfu" jak wciska - "jakbyś kwotę którą przelałeś odkładał przez tysiąc lat to zebrałbyś milion złotych" i jeszcze parę innych bzdurek

  • payee napisał(a) komentarz datowany na 2013/01/28 16:36:43:

    bankier.tv/jak-wyglada-bank-przyszlosci-12461.html
    Dla zainteresowanych omówienie interfejsu od ok. 68:45.

  • sosna80 napisał(a) komentarz datowany na 2013/01/28 17:04:52:

    Popieram wszystkich przedmówców wypowiadających się pozytywnie na temat "starego" serwisu transakcyjnego. To była (jeszcze jest) ostatnia rzecz, jaka mnie trzymała w tym banku...

  • drogadowlasnegom napisał(a) komentarz datowany na 2013/01/28 17:10:51:

    W obecnym systemie można zmienić kolorystykę (mi osobiście podoba się jasny kolor).
    Wtedy system wygląda nieco lepiej, nowocześniej a jednocześnie jest prosty i przejrzysty.

  • gudea9 napisał(a) komentarz datowany na 2013/01/28 17:31:07:

    Nowy mbank, nowe taryfy, opłaty oprocentowanie. W zeszłym tygodniu poinformowano mnie o nowym oprocentowaniu oszczędnościowego (sic!) emaxplusa: 2,7%. Nowe idzie, panie!

  • shadowthrone napisał(a) komentarz datowany na 2013/01/28 17:36:52:

    Już widzę jak mi się będzie ten nowy interfejs ładował, kiedy tu gdzie mieszkam najszybsze dostępne łącza mają 26 kbps. Będę musiał zmienić bank, chyba, że przejście na nowy system nie będzie obowiązkowe. Zupełnie nie rozumiem zachwytów autora. A jeśli jeszcze naprawdę ma to być we flashu, to już pora pakować manatki i wynosić się z mbanku. Szkoda, bo było mi całkiem dobrze.

  • gocha221 napisał(a) komentarz datowany na 2013/01/28 17:39:46:

    Szykuje się "pismo obrazkowe" dla nowego pokolenia, nienawykłego do czytania...
    Mi stary interfejs mBanku odpowiada. Zresztą to dla mnie rzecz drugorzędna, wolałabym mniej żenującą ofertę lokat, konta oszczędnościowego, czy cashbacku.
    Obrazki niech sobie ...

  • ebookreader napisał(a) komentarz datowany na 2013/01/28 17:48:46:

    Przestańcie narzekać mMarudzi. Świat się zmienia i inni też muszą się zmieniać.

    Mi nowy wygląd się podoba, ale na pewno dodałbym bardziej zaawansowane opcje wyszukiwania w historii operacji. Więcej kryteriów i filtrów + może jakieś wykresy

    mKlient

  • ewwa1986 napisał(a) komentarz datowany na 2013/01/28 18:44:15:

    Dla kochających motoryzacje NAJTAŃSZE OC NA RYNKU plus prezent do każdej wyceny

  • geschwind napisał(a) komentarz datowany na 2013/01/28 19:01:58:

    nadal to koszmarnie brzydkie logo.... cholernie bad design!!!!!

  • toksol napisał(a) komentarz datowany na 2013/01/28 19:15:22:

    Gdy grzebię w finansach interesują mnie tylko cyfry. Njalepiej gdy ułożone w logiczne grupy.
    Nie lubię zmian. W znanym terenie poruszam się szbciej.
    Jeśli będą stronki zbyt fajne, nazbyt odbiegające od dotychczasowych to zacznę od szukania innego banku, który może da mi lepsze procenty.
    Jak mam się uczyc obsługi kont od nowa, to mogę to zrobic w innym banku.

  • naczelny_troll_forum napisał(a) komentarz datowany na 2013/01/28 19:27:44:

    Mam to w GOMKS
    Zlikwidowałem tam konto po wprowadzeniu przez nich opłaty za kartę.

  • labeo napisał(a) komentarz datowany na 2013/01/28 19:40:34:

    Dla mnie nie ważne jak będzie wyglądała strona mBanku, ważne aby miał atrakcyjną ofertę dla klienta. Niestety z tym jest bardzo źle. Lokaty mają niskie oprocentowanie na tyle, że oszczędzam w innych bankach, kredyty również nie są najtańsze, do tego opłaty za karty (nawet debetowe) powodują, że coraz częściej zastanawiam się nad zmianą banku. Niestety wszystkie działania banku można podsumować jednym stwierdzeniem "przerost formy nad treścią"!

  • eggon napisał(a) komentarz datowany na 2013/01/28 22:53:31:

    Panie Redaktorze, jak Pana zęby bolą, to proszę iść do dentysty, a nie narzekać na system mBanku ;) , który nomen omen obecnie występuje już w kilku szatach graficznych do wyboru(!), nie tylko niebiesko-żółtej. Ale ja i tak wolę tę. :D

    System WYGLĄDA podobnie jak 12 lat temu, ale jego funkcjonalności zdecydowanie się zmieniły - drogą spokojnej i sensownej ewolucji. Pierwszym wersjom brakowało tego czy owego, ale obecny system jest przejrzysty i wygodny. Na pewno schowanie wszystkich opcji nie sprawi, że będzie wygodniejszy, bo trzeba będzie więcej razy kliknąć. Być może będzie bardziej "przejrzysty" dla tych, którzy go jeszcze nie znają, ale nie dla przyzwyczajonych użytkowników.

    System ten się rozwinął i to w dobrą stronę - np. skróty do historii, przelewów zdefiniowanych pod każdym z rachunków - to są bardzo fajne sprawy.

    Wolałbym raczej, żeby mBank przestał zmuszać mnie swoją idiotyczną polityką do rezygnacji z drukowanych kodów jednorazowych na rzecz SMS-owych (nie wszystkie funkcje systemu są dostępne z kodami drukowanymi, a ceny drukowanych robią się coraz bardziej zaporowe). Bank jakoś nie potrafi zrozumieć, że klient może czasem nie mieć zasięgu, a mieć internet (tak, tak, to możliwe!). A może tak opcja kod drukowany LUB sms-owy? Na razie na to nie wpadli, jest albo, albo. I to takie drobiazgi wywołują (czasem) złe wrażenie, a nie sam system, który jest naprawdę fajny. Trzeba tu pokreślić, że pisze te słowa wieczny malkontent. ;) W nowym systemie pewnie będą już same kody sms-owe. ;p

  • piotr99 napisał(a) komentarz datowany na 2013/01/28 23:54:25:

    Czy nowy m-bank będzie wreszcie umiał wysłać mi maila jak pojawi się nowe zlecenie w Bilixie do zaakceptowania? Przecież nie będę tam zaglądał i sprawdzał codziennie.

  • marcinek-m napisał(a) komentarz datowany na 2013/01/29 01:00:10:

    Niech uruchomią dostęp do konta poprzez interfejs API typu SOAP/RPC. Sam sobie dorobię stronkę lub programik jaki mi pasuje i nie będzie tego nowego badziewia oglądał.

  • dr_bloger napisał(a) komentarz datowany na 2013/01/29 03:55:10:

    mBank ma, jak dotąd, świetny interfejs (Alior może się schować)
    Jak coś jest dobre, zawsze to można spie***lić...

  • testeq napisał(a) komentarz datowany na 2013/01/29 06:48:29:

    eggon pisze: Panie Redaktorze, jak Pana zęby bolą, to proszę iść do dentysty, a nie narzekać na system mBanku ;)

    Toż właśnie to chciałem doradzić. Mogę nawet Panu polecić dobrego fachowca.

    Obecny system transakcyjny mBanku DZIAŁA. Jest niezawodny i wystarczająco przejrzysty. Naprawdę nie potrzebuję głupawych wykresików stanu mojego konta.

  • testeq napisał(a) komentarz datowany na 2013/01/29 06:50:54:

    A, i jeszcze jedno - jeśli będzie we flashu a nie html5, to spadam z moim iPadem.

  • alicj-a1955 napisał(a) komentarz datowany na 2013/01/29 10:05:38:

    Wolę żywą gotówkę niż te wszystkie wodotryski. Sync daje w konkursie nawet 10 tys. Warto sprawdzić.

  • zabagenowefa napisał(a) komentarz datowany na 2013/01/29 10:27:04:

    właśnie "stary" system transakcyjny, prosty, przejrzysty i ZAWSZE działający jest dla mnie największym plusem mbanku. Jeżeli coś się zmieni, to.. zmienię chyba swoje pozytywne nastawienie
    gonitwa za "nowym" za wszelką cenę? nie podoba mi się...

  • mpanowicz napisał(a) komentarz datowany na 2013/01/29 23:30:52:

    Z największym zaciekawieniem czytam komentarze, w większości jak widać naszych obecnych klientów, szczególnie te wyrażające obawę, że Nowy mBank coś zepsuje w serwisie, który już znają i działa dla nich doskonale. Zupełnie mnie to nie dziwi - dla wielu z nas zanim mamy szanse zapoznać się z tym nowym, nowe jest wrogiem znanego.

    Ale zawsze pozostaje pytanie o alternatywę. Nic nie zmieniać? Jak długo pozostać przy pierwszej wersji? Kiedy jest dobry czas na zmianę? Pewnie nie ma na to matematycznej odpowiedzi.

    Podzielę się moim spojrzeniem na parę poruszonych kwestii, ale najpierw zacznę z przymrużeniem oka. Najczęstszy komentarz to to, że serwis, od strony interakcji nie zmienił się od 12 lat i znamy go, lubimy i nie chcemy nic w nim ruszać.

    Dwa linki.

    Czy gdyby Facebook i Twitter powstały w latach 90tych to czy nadal chcielibyśmy aby pozostały nie zmienione? (to oczywiście ćwiczenie, które można zrobić dla każdego serwisu, z którego korzystamy)
    mashable.com/2012/04/03/facebook-in-the-90s/

    Model interakcji mBanku (i większości banków) powstał w latach 90tych.....


    Czy chcielibyśmy aby przykładowe 20 popularnych stron internetowych nie zmieniły się od czasu swojego powstania?
    www.telegraph.co.uk/technology/6125914/How-20-popular-websites-looked-when-they-launched.html

    mBank w swojej formie interakcji z nami praktycznie nie zmienił się od czasu swojego powstania :-)

  • mpanowicz napisał(a) komentarz datowany na 2013/01/30 00:36:45:

    co ciekawe w tej dyskusji, że komentarze tak naprawdę nie odnoszą się do zaprezentowanego ekranu ani video :-) a tak jak je czytam to obawę, że by nie zepsuć dobrych cech mBanku, które są w tej dyskusji cenione:
    - prostoty
    - przejrzystości
    - szybkości działania
    - tego, że znamy serwis

    I o ile o pierwsze trzy jestem spokojny, bo jak znam nasz projekt te trzy cechy są dla nas fundamentalne, to o ile nie da się zmieniać bez poczucia zmiany ;-) jednak ze wzgledu na punkt ostatni sa elementy strony, ktore pozostaja w miare stale, aby ulatwic przejscie do NmB - np. lista rachunkow, badz menu naszych produktow

    Zróbmy to na przykładzie.

    Gdybyśmy przyjrzeli się co jest zaprezentowane w materiale to jest to jedna mala część systemu - linki w załączeniu dla porownania:
    lista rachunków: bit.ly/VuqjiO
    szczegóły rachunku: bit.ly/VSG9QK
    zmiana nazwy rachunku: bit.ly/14talqh

    W sumie nie pokazaliśmy nic więcej! ;-) dlatego, że seminarium poświęcone było designowi, a nie szerokości funkcji sytemu. tu było zaledwie 5% Nowego mBanku.

    A teraz przyjrzyjmy się różnicom do tego co mamy dziś. Zacznijmy od listy rachunków. W sumie to ona wygląda bardzo podobnie jeżeli chodzi o układ. Dlaczego - bo juz teraz jest dobrze poukładana, i ją znamy. Nie bylo potrzeby zmiany ukladu. Więc w NmB ta lista to nie będzie dla nas szok. Ale, jest usprawniona. Jak? Przede wszystkim klawisze skrótu są wyświetlane kontekstowo. To oznacza, że mamy je tak jak w starym, ale pojawiają sie tylko gdy najedziemy myszką na dany rachunek. Pozwala to usunąć z ekranu 80 znaków na każdy rachunek! To nawet kilkaset zbędnych znaków, co oznacza, że strona jest znacznie czytelniejsza i łatiwej będzie odczytać informację, która się liczy - nazwa rachunku i saldo. To dokładnie widać na wideo. Ponadto pokazywalem na seminarium ze w gornym menu bedzie mozna latwo odfiltrowac rachunki firmowe od prywatnych, wlasnych od pelnomocniczych. Osoby, ktore maja takie sytuacje, a jest ich setki tysiecy, szybko odczuja jak przejrzystsza bedzie lista rachunkow. Byl to jedna z najwiekszych skarg na system, ze jak zaczynamy miec takie sytuacje, to nasze pieniadze sa zaraz obok firmowych i zaraz obok tych nalezacych do Cioci, dzieci lub tesciow ;-) Teraz na jeden klik zobaczymy rachunki ktore nas interesuja.

    Teraz, po kliknięciu na rachunek dzisiaj otrzymujemy jedynie formalne i statyczne dane rachunku. Również je mamy - w drugiej linijce pod wykresem. Statystyki pokazują, że bardzo rzadko się tam klika, czyli de facto jest to relatywnie martwa strona. Ale mamy inny problem. Dzisiaj, aby zmienić ustawienia rachunku lub usługi dodatkowe trzeba udać się do wniosków, znależć odpowiedni wniosek w długiej jednolinijkowo i dla wielu klientów enigmatycznie opisanej liście, kliknąć, zostać wylogowanym z systemu, złożyć wniosek, zalogować się ponownie. Może się do tego już przyzwyczailiśmy, ale z definicji nie jest to prosty i intuicyjny proces. Zakłąda też, że każdy klient z równą łatwością porusza się po liście wniosków co bankowy ekspert. Ale to nie jest oczywiście prawdą.

    Tutaj po kliknięciu na "hiperlink" rachunku otrzymujemy w "tabeli" poniżej opcje wyboru opcjami zwiększającymi WYGODĘ korzystania z rachunku:
    1. powiadomienia SMS,
    2. obsługa w oddziale (mimo, że bank internetowy, wielu klientów czasami chce mieć dostęp do placówki. klikając na przycisk tę usługę można łatwo włączyć i wyłączyć, a obsługa będzie możliwa w oddziałach MultiBanku),
    3. limit kredytowy w rachunku
    4. karta - integralana czesc rachunku biezacego. dzisiaj zarzadzana w zupelnie innym miejscu ;-) aktywacja rowniez. tutaj widzimy karte w konekscie rachunku
    Wszelkie inne usługi dodatkowe znajdziemy juz dopiero w sklepie, bo nie chcielismy szczegółów rachunku "zapychać" sprzedaża usług okołorachunkowych. Wybraliśmy te ważne ze względu na wygodę dla klienta.

  • mpanowicz napisał(a) komentarz datowany na 2013/01/30 00:46:03:

    Trzeci ekran to zmiana nazwy rachunku. Dzisiaj to dedykowany ekran. Na drugim poziomie zagniezdzenia pod lista rachunkow. W demo - to po prostu pole. Klikam zmieniam i zatwierdzam. Dodatkowy ekran i przejscie sa nie potrzebne.

    Na koniec wykres. On NIE zastepuje historii, operacji przyszlych, listy transakcji. Natomiast integruje w bardzo przystepny sposob dane dostepne na okolo 5-10 ekranach i 16-25 kliknieciach. Przede wszystkim daje nam prognoze salda, czyli porade, czy nam braknie, bedziemy mieli nadmierne srodki, ktore mozna bezpiecznie wrzucic na lokate/eMaxa, lub jestesmy OK. Dzisiaj takie cwiczenie trzeba zrobic calkiem w glowie, lub na kartce z boku. Beda dedykowane strony historii i przyszlych rachunkow z bardzo innowacyjnymi i ulatwiajacymi obsluge i przejrzystosc funkcjami. Latwymi w obsludze. Bedziemy sie sykcesywnie nimi dzielic.

    Czyli w podsumowaniu - oprocz szczegolow formalnych rachunku oraz zmiany nazwy wszystkie inne funkcje sa calkowicie dodatkowe. Zebrane w jednym miejscu w kontekscie rachunku dla wygody bo teraz wszystkie te obszary trzeba szukac rozproszone w roznych miejscach strony.

    Do dzisiejszego mBanku sie przyzwyczailismy. Do bardzo podstawowych uslug jest swietny - rachunek, saldo, przelew, prosta lokata. Szybkie i proste. I tego Nowy mBank nie zmieni. Tak naprawde jeszcze prosciej. Nie pokazalismy jeszcze STRONY GLOWNEJ SYSTEMU (landing page), ale zrobienie przelewu bedzie jeszcze szybsze niz dzisiaj. Dzis to 3 ekrany i 5 klikniec (do odboircy zdefiniowanego). W NmB to bedzie 2 ekrany i 3 klikniecia. Doskonale bedzie jeszcze doskonalsze.

    Pozdrawiam i dziekuje za uwagi, Michal Panowicz

  • mpanowicz napisał(a) komentarz datowany na 2013/01/30 01:07:14:

    Drobiazgi:

    - na stronie nie ma ani grama flasha czy innej wtyczki! choc strona wyglada jakby byla bo jest plynnie animowana, nie przeladowuje sie, jest interaktywna itd. to jest tylko standardowy zestaw przegladarkowych technologii - HTML, JavaScript, Ajax. Takie wykonanie strony aby dawala "wrazenie flasha" ale bez wtyczki to jest bardzo trudne technicznie wyzwanie, szczegolnie dla systemow tzw. transakcyjnych dzialajacych w duzej skali - u nas 4 miliony klientow. To co zrobili nasi informatycy to praca na najwyzszym swiatowym poziomie - stron tak zrobionych w finansach jest niewiele w ogole, nawet w skali swiatowej.

    W skrocie - bedzie dzialac na przegladarce w domu, biurze i ogrodzie;

    - dotychczasowy serwis, szczegolnie przez pierwsze miesiace bedzie dostepny rownolegle, tzn bedzie spokojnie czas zeby przyzwyczaic sie do nowego. nie bedzie szoku, ze wrzucimy klientow na gleboka wode

    - strona bedzie dzialac szybko. gdy powstawal mBank zdecydowana wiekszosc z nas laczyla sie z internetem przez 202122, to bylo w porywach 54kbps. Teraz przecietnie mamy minimum 20 razy wiecej. Nic dziwnego, ze teraz mBank dziala blyskawicznie. Ale teraz na komorce mozna robic streaming video po 3G ze slabym zasiegiem, wiec spokojnie - damy rade i z Nowym mBankiem gdzie streamingu video nie ma ;-)

  • testeq napisał(a) komentarz datowany na 2013/01/30 07:18:17:

    @mpanowicz: Dziękuję za wyczerpującą odpowiedź! Dobra robota.

    Jeśli zmiany rzeczywiście idą w kierunku uproszczenia i lekkiego faceliftingu, to jestem za. System składania wniosków zaiste był dziwny i przerażający. Omijałem go z daleka.

    Wielki plus za brak flasha! Nikt przy zdrowych zmysłach nie powinien lekceważyć posiadaczy iPadów i iPhone'ów oraz bezpieczeństwa klientów. Cieszę się, że mBank to rozumie.

  • qmker napisał(a) komentarz datowany na 2013/02/03 20:07:38:

    @mpanowicz - wszystko fajnie to wygląda tylko czy równie fajnie np. w porównaniu z Syncem będzie wyglądała TOiP nowego mBanku bo porównane TOiP starego mBanku do Synca wypada dla was bardzo blado. Oto kilka przykładów - w Syncu karta debetowa za 0 zł bez gwiazdek dla wszystkich bankomatów (podobnie Open/GetinOnline/Idea w tym możliwa darmowa obsługa kasowa w oddziałach), przelewy natychmiastowe za 0 zł, przelewy walutowe do kantorów internetowych za 0 zł i ogólnie o wiele ciekawsza oferta jeśli chodzi o konta walutowe. A w tym wypadku moglibyście sporo ugrać na klientach pracujących za granicą. Oprocentowanie kont oszczędnościowych i lokat jest u was wciąż na żenującym poziomie dlatego gdy ktoś ma większą gotówkę pójdzie z nią np. do GetinOnline czy IdeaBank. Tam mają też świetnie oprocentowaną lokatę jednodniową jako super alternatywę dla konta oszczędnościowego - może by to powielić. Gdybyście też np. dali klientom możliwość np. jednej, dwóch wpłat/wypłat w oddziale MultiBanku w przypadku dużych kwot byłby to świetny krok.
    Dlatego reasumując tworząc nowy mBank pamiętajcie że nie tylko intuicyjny system transakcyjny i wodotryski maja przyciągnąć klientów ale przede wszystkim OFERTA BANKU. Czy ona również będzie tak rewolucyjna jak wasz system - czekam z niecierpliwością, tym bardziej że jestem waszym klientem i już kilka razy byłem bliski przejścia do Synca ale gdy usłyszałem o waszym nowym projekcie postanowiłem dać wam szanse. Obyście jej nie zmarnowali.

  • prarok napisał(a) komentarz datowany na 2013/02/05 18:35:12:

    lubię prostotę :)
    nwu.blox.pl

  • banki-opinie napisał(a) komentarz datowany na 2013/02/15 15:54:58:

    Stary mbank może jest prost, ale dobry i niezawodny. Po co to zmieniać?
    Koniecznie musi być pięknie i kolorowo?

Dodaj komentarz

Wyszukiwarka

Kanał informacyjny