Subiektywnie o finansach

Blog Macieja Samcika, długoletniego dziennikarza ekonomicznego Gazety Wyborczej . O finansach małych i dużych. Mnóstwo ciekawostek na temat pieniędzy. Wiadomości ważne dla domowego budżetu. Porady finansowe i recenzje reklam instytucji finansowych.

Wpis

czwartek, 18 października 2018

Zlikwidowała konto w banku i poprosiła o wykasowanie jej danych. Bank... odmówił

Moja czytelniczka wysłała prośbę o usunięcie jej danych osobowych do Getin Banku. Jak podkreśla, sprawa jest dla niej ważna ze szczególnego powodu – boi się po prostu tego, że ktoś może wykorzystać jej dane w celach przestępczych. Niedawno ktoś wyłudził na nazwisko jej męża dwa telefony w jednej z sieci komórkowej. Pani Zuzanna podkreśla, że nie chce żeby pracownicy Getin Banku mieli dostęp do jej danych, zwłaszcza że w tym momencie już żadne produkty i usługi nie wiążą jej z bankiem. 

Przeczytaj też: Bankowe zwyczaje wciąż zaskakują. Klient ma biec do oddziału, bo tak chce pracownik? A regulamin mówi co innego. Ruszamy do akcji!

Z banku znikniesz, ale dopiero za pięć lat

Czytelniczka powołała się na słynną dyrektywę RODO, której najważniejszą zdobyczą jest właśnie to, że można zostać zapomnianym. Niestety, bank - grzecznie i uprzejmie, lecz stanowczo i bez większych nadziei na dyskusję - byłej klientce odmówił. A więc: nadal będzie przechowywał dane na jej temat, choć klientka zlikwidowała tam konto. 

Inspektor Danych Osobowych w Getin Banku powołuje się w odpowiedzi dla klientki na art. 17 ust. 3 RODO, zgodnie z którym usunięcie danych nie jest możliwe, gdy przetwarzanie jest niezbędne m.in. do wywiązania się z prawnego obowiązku wymagającego przetwarzania na mocy prawa Unii lub prawa państwa członkowskiego, któremu podlega administrator, do celów archiwalnych w interesie publicznym lub do ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń.

Bank oświadczył, że w związku z tym zobowiązany jest przetwarzać dane klientki jeszcze przez okres 5 lat od wygaśnięcia umowy. Czy ma rację? Zapytaliśmy prawników. Czy bank jedzie po bandzie, czy też rzeczywiście w świetle dyrektywy RODO jest "świętą krową"?

Rozwiązanie tego dylematu jest w pełnej wersji tekstu w serwisie "Subiektywnie o finansach" - kliknij tutaj i przeczytaj

----------------------------------------------------------

Uwaga: na tej stronie ukazują się tylko skrócone wersje niektórych artykułów powstających w ramach projektu "Subiektywnie o finansach". Wszystkie teksty w pełnych wersjach - od jednego do trzech artykułów dziennie - ukazują się na mojej nowej stronie www.subiektywnieofinansach.pl  Dopisz ten adres do ulubionych w swojej wyszukiwarce i zaglądaj codziennie. Na mojej nowej stronie znajdziesz rady dotyczące lokowania oszczędności, wychodzenia z tarapatów i ostrzeżenia jak nie wpaść w pułapkę.

Jeśli masz konto na Facebooku, to koniecznie zapisz się do obserwowania fan-page'u "Subiektywnie o finansach". Tam wrzucam nie tylko zajawki własnych tekstów, ale też komentuję różne wydarzenia i nowości z branży finansowej. Żeby zostać fanem subiektywności kliknij tutaj i zostań fanem

Zapisz się na mój newsletter i odbierz zestaw praktycznych poradników, w tym przegląd najlepszych kont bankowych ułatwiających oszczędzanie

Szczegóły wpisu

Tagi:
brak
Kategoria:
Autor(ka):
maciek.samcik
Czas publikacji:
czwartek, 18 października 2018 09:07

Polecane wpisy

Trackback

Komentarze

Dodaj komentarz

  • modelsmile napisał(a) komentarz datowany na 2018/11/06 10:20:50:

    Zabezpieczają się na różne sytuacje. Czasem ktoś może potrzebować np. dowodów przelewów nawet po dłuższym czasie.

Dodaj komentarz

Wyszukiwarka

Kanał informacyjny